Home > Zoekresultaten > Brandstof additief inspuiting (Eolys) werkt niet

Brandstof additief inspuiting (Eolys) werkt niet

Merk:
Citroën
Model:
Berlingo
Brandstof:
Diesel
Probleemsoort(en):
Roetfilters
Motor:
1.6 9H06
Bouwjaar:
2013

Probleem:

Deze Berlingo 1.6HDi (2013), staat nu voor de tweede keer in de werkplaats staat met een verstopt roetfilter. Het roetfilter is +/- 1000km geleden vervangen.

Alle sensoren en actuatoren die relevant zijn voor het regenereren van het DPF hebben wij gecontroleerd, ze geven de juiste waarde af en actuatoren krijgen sturing en werken ook naar behoren. Nu het volgende: dit systeem spuit dus bij elke tankbeurt een kleine hoeveelheid EOLYS-vloeistof in de brandstoftank, wat mij opviel tussen de meetwaardes was dat de ingespoten hoeveelheid (EOLYS) 0G bedraagt terwijl er recentelijk getankt is, toen viel ons oog op de status van de tankdop.

Deze parameter geeft altijd aan dat de tankdop gesloten is, met tankdop er af of met de dop erop en tijdens echt tanken blijft deze parameter op gesloten staan. Nu is onze theorie dat er geen additief wordt toegevoegd omdat de ECU niet ziet dat er getankt wordt.

Helaas hebben wij na lang zoeken nog steeds deze "tankdop-schakelaar'' niet gevonden. Nu is mijn vraag aan jullie of er iemand is die weet hoe deze ecu bepaald hoeveel additief er toegevoegd dient te worden, en waar deze "tankdop-schakelaar'' zit.

Ik krijg maar een foutcode en dat is deze:

  • P1490 - DPF-filter overbeladen

De additief-ecu is foutloos.

Oplossing:

Om deze oplossing te bekijken heb je een abonnement nodig op AMT Reparatiewijzer.

Inloggen Bekijk de abonnementen

Zie ook